Szerzőknek

 

Egy cikk születése (általános útmutató)

Ki írhat a KuK-ba? Csak kritikát lehet írni?

Miért érdemes cikket írnod nekünk?

Mit is jelent kritikát írni? (műfajelmélet, segédlet)

Mik a formai kritériumok?

 

Egy cikk születése (általános útmutató)

Kedves leendő Szerzőnk!

Kövess, kérlek, pár sor erejéig a fehér nyúl barlangjába, nézz körül műhelyünkben, "nyitott szemináriumunkon". Itt láthatod, milyen sok munka van egy-egy cikk ötlet-szikrájának kipattanása s az oldalunkon való megjelenése közt.

Talán meglepő, mert sokkal több energiát kíván, mint elsőre gondolnád – nem egy nyári este könnyed kétórás gondolatfolyama. Talán egyszer lehet az, ha rutinnal ugrasz már neki.

Talán csalogató, mert egy olyan "gépezetet", annyi gondozó kezet láthatsz a munkád, munkák körül. Ezek garantálják, hogy az alapanyagból a lehető legjobb verzió kerüljön az olvasók szeme elé s a te referenciáid közé.

 

1. A szikra

Ötleted van, írnál egy könyvről, darabról – elsőként, kérlek, egyeztess a rovatszerkesztővel, tudjuk-e fogadni a cikket! Nagy valószínűséggel igen, örömmel, azonban van pár megkötés, ami a profilunkhoz tartozik.

Először is: értéket szeretnénk közvetíteni, tehát igyekszünk olyasmiről írni, amiről érdemes beszélni. Másodszor pedig: aktualitásokkal foglalkozunk, frissen megjelent könyvek, nemrég elhangzott előadások, még látható kiállítások-színdarabok leírásaival találkozhatsz a KuK-on nap mint nap. Ha ennek a két paraméternek megfelel az ötleted, örömmel fogjuk fogadni. Sőt, ha csak írni szeretnél, de nem tudod, miről, kapcsolataink révén könyvet ajánlunk, biztosítunk, kedvezményes helyeket tudunk szerezni egy-egy nívós előadásra, fesztiválra. Az élmény tehát adott.

2. Műhelymunka

Nekiülsz, megírod – magányos munkának tűnik, de valószínűleg csak az első forma kialakításáig az. Ha elkészültél, a rovatod szerkesztője megkapja az írásod, átnézi, s ha nincs rajta sok alakítandó, rögtön tovább is küldi olvasószerkesztőinknek, valamint diák-főszerkesztőnknek. Ekkor tehát két-három irányból is várhatsz visszajelzést, megjegyzéseket, alakítási javaslatokat.

Korrektúrázott válaszokat kapsz kézhez. Ezeket figyelembe véve most újragondolhatod, alakíthatod az írást (ha új vagy a szerzőség terén, talán ezért a pontért éri meg leginkább írást vállalni, a segítő-kritikus szakmai szemek gondosan ügyelnek írásodra a közös cél felé haladva). Ez jelenthet több hasonló kört: ha sokat szeretnél alakítani a kritikán, itt hosszabb idő telhet el a verziók átírása, újra-átnézése, az ismételt visszajelzések átolvasása és beépítése, s végül a megfelelő terjedelem beállítása közt. Türelem.

 

3. Úgy érzed, elkészültél

Tartalom, stílus, karakterszám rendben! Most, hogy ennyi ember átnézte s magad is újraolvastad a munkád, jöhetnek a formális, kevésbé tartalmi körök: az illusztráció kiválasztása (képeket kereshetsz, vagy segít ebben a rovatvezetőd), a linkek beágyazása (használjuk ki az internet lehetőségeit!). Ezek után a cikked átkerül az olvasószerkesztőkhöz.

 

4. Utolsó simítások

Az olvasószerkesztők a figyelmes, kritikus olvasó szemével futják át a szöveget. Azért is fontos, hogy még egy külső szem látja az írásod, mert érzelmileg-tartalmilag nem ragaszkodik úgy egy-egy nyelvi megoldáshoz, nem emlékezik, mit miért is írtál: azt figyeli csak, jól esik-e olvasni? A témakörben kevésbé járatos olvasó számára is érthető-e, mire gondolsz? Helyes-e a nyelvezet? Nincsenek-e logikai bakik? Helyesek-e az információk, hivatkozások, a szöveg formázása megfelel-e a szabványunknak*? Ez a lépés általában 1-3 napot vesz igénybe, attól függően, hány írás vár az olvasószerkesztők vigyázó szemeire.

Ha kijavították, ezt a verziót már csak akkor látod korrektúrázva, ha külön kéred (a gyorsaság kedvért határoztuk meg így), egyébként írásod innét megy tovább a végső stádiumba: a feltöltésre váró cikkek közé a diákfőszerkesztőhöz.

A feltöltésre váró cikkek sorrendjét sok minden határozza meg. Egyelőre három szempont vezet minket: 1: minden nap egy friss írás feltöltése, 2: a feltöltések változatossága (minden nap más-más rovat kerüljön sorra),3: vannak aktualitásukat vesztő szövegek, ezeket igyekszünk minél hamarabb feltölteni.

 

5. A nyilvánosság asztala

Végül az írásod megjelenik a KuK címlapján. Most már a KuK csapatába tartozol. És miután ellenőrizted, hogy a cikked nem hibásan került-e ki az oldalra, nincs más dolgod, mint figyelni közös eseményeinket, hirdetményeinket: választhatsz ismét könyvkínálatunkból, eljöhetsz velünk moziba, színházi fesztiválra, szakmai napra; találkozhatsz hasonló fejlövésű írókkal, műkedvelőkkel a közös munka és szórakozás jegyében egyaránt. A cikkedet akár te, akár mi eljuttathatjuk az adott kiadó/zeneszerző/színház... honlapjára, hogy maguk az alkotók is könnyen megtalálják, mit írnak róluk.

Láthatod, hogy a KuK csapata egy körültekintő rendszert állított fel: egy-egy írás 3-4-5 ember keze alatt is átmegy, mielőtt kikerülne. Ez az alapos szöveggondozás a nyomtatott sajtó, könyvkiadás sajátja, úgymond "luxus" az interneten, mi mégis emellett döntöttünk, hiszen egyszerű blogszöveget, véleményt magad is tudsz közölni sokhelyütt, itt azonban közösen tanulunk kritikát írni, szerkeszteni, köztudatba hozni. A folyamat így feltétlen lassabb, mint a legtöbb, egyszerűbben működő portálon: ezen igyekszünk javítani, de a profilunk része az önkéntes munkában is vállalt alaposság és a közös tanulás, melyre nem sajnáljuk az időt.

 

6. Most, hogy cikked van a KuK-on, erre számos helyen hivatkozhatsz is!

- Posztolhatod Facebook-ra (ezt mi is megtesszük),

- hivatkozhatsz rá szemináriumi dolgozatban!

- dolgozunk rajta, hogy elmehess kedvezményesen színházba, kiállításra, amennyiben arról írni szeretnél

- feltüntetheted érvényes publikációként, az angol nyelvű kiadásunk révén, ha lefordítják cikkedet akár idegen nyelvű publikációként

- beszámíthatod MA-s felvételidbe pluszpontként (ha ugyan még egyetemista vagy)

- ha írásodat beválogatjuk, nyomtatott formában is megjelenhetsz az éves KuK-kötetben.

 

7. KuK-cikkel sajnos nem lehet:

- diákkedvezményt kapni sem a büfében, sem a sarki dohányárusnál

- vagyonokat keresni

- VIP-partira/operabálba menni

- szakdolgozatot kiváltani

- soha, de soha ne próbálj KuK-os cikk hátára jegyzetelni!

Ha maradt még kérdésed (remélem, kétség semmiképpen), tedd fel nekünk személyesen vagy e-mailben! Az együttműködés reményében üdvözöl,

egy nyúl az üreg mélyéről

 

Vissza a tetejére

Ki írhat a KuK-ba? Csak kritikát lehet írni?

A KuK portálon nem csak a pázmányosok, és nem csak egyetemi hallgatók írásai jelenhetnek meg. Professzorok, kortárs művészek és más egyetemek hallgatói is aktívan hozzátesznek honlapunk tartalmához.

Kritikaíráson kívül folyóiratszemlét is vállalhattok aktuális lapokról, interjúkat is készíthettek nekünk, vagy beszámolókat olyan eseményekről, amelyek beleillenek rovataink tematikájába.

 

Vissza a tetejére

 

Miért érdemes cikket írnod nekünk?

Ne feledd: a KuK titeket, kritikaírókat szolgál!

A kritikaírás jó alkalmat szolgáltat a tanulásra és gyakorlásra. Egy lehetőség, hogy cikkeid ne csak a fiókban jelenjenek meg: így kiváló motiváció az írásra. A kritikaírás arra nevel, hogy egy könyvet, filmet, előadást, műalkotást, lemezt alaposabban megvizsgálj, tanulmányozz. Emellett íráskészségedet fejlesztheted általa, amelyben a tanárszerkesztők véleményezése bizonyára jó szolgálatot nyújt majd.

A KuK-os cikk publikációt jelent, és előfordulhat, hogy beválogatjuk angol nyelvű honlapjaink anyagai közé, vagy a következő kötetünkbe a cikked. Írásod által megoszthatod véleményed a széles publikummal.

Ráadásul az Esztétika tanszék időről időre némi jutalomban részesíti a közönségszavazáson legjobbnak választott kritikák szerzőit.

 

Vissza a tetejére

 

Mit is jelent kritikát írni? (műfajelmélet, segédlet)

A kritika természetesen nem szapulást jelent, hanem józan megítélést, bírálatot. Törekedhet objektivitásra, de sokszor az egyéni benyomások leírása sem árt. Rengeteg bemutatási és véleményezési stratégia választható, például ha épp könyvkritikáról van szó, elhelyezheti a kritikaíró a könyvet a szerző életművében, a magyar könyvkiadásban, a szellemtörténetben vagy fókuszálhat rá önálló műként, minden másról leválasztva; utánozhatja stílusát vagy éppen a borítóról is írhat, meg a sok elgpégelésről. Kritikával illetheti a könyvben bemutatott gondolatrendszert, de akár minden ellenvetés nélkül érintetlenül is hagyhatja. Lényeg a lényeg: a kritika tárgya ne ürügy legyen, hanem kerüljön fókuszpontba – és mindig maga a mű adja meg választott stratégiánkat.

A kritikaírásba remek bevezetésül szolgál a Bernáth László szerkesztette Bevezetés a műfajismeretbe című könyv vonatkozó fejezete (Dialóg Campus Kiadó, 2008).

Vissza a tetejére

 

Mik a formai kritériumok?

Formai kritériumainkat ebben a dokumentumban találhatod meg. A legfőbb, amit szem előtt kell tartanod, a terjedelem: ez 3500-4500 karakter; a filozófia és az esztétika rovatok esetében 3500-8000 karakter.

Vissza a tetejére