Megtört ölelések
-Igen, nagyon!
-Hogy meghatódtál pár paradicsomtól!
-Nem a paradicsomoktól hatódtam meg, hanem attól, hogy milyen szépen beszéltél.”
A fenti párbeszéd a Megtört ölelések két főszereplője, Mateo Blanco (Lluis Homar), a filmrendező és színésznője, Lena (Penelopé Cruz) között hangzik el a forgatási szünetben. Azt gondolom, ez a dialógus sokat elárul Almodóvar munkamódszeréről, és arról, hogy mit is akart (többek között) elmesélni ezzel az alkotásával. Tagadhatatlan, hogy a spanyol rendező önmagát is belegyúrta Mateo figurájába. Sőt, mivel a film jelentős hányada a díszletek között vagy éppen a vágószobában játszódik, könnyű észrevenni, hogy ezzel a munkájával tiszteleg szakmája előtt.
Szándékosan kezdtem ennek az értelmezési lehetőségnek a felhozatalával. A Megtört ölelések persze még sok minden másról is szól, de a színész és rendező közti viszony lélektana volt az egyetlen olyan szál a filmben, amely nem hagyott bennem hiányérzetet.
A Megtört ölelések nem példátlan próbálkozás a filmkészítés vászonra vitelével. Almodóvar műve azonban nem olyan vizionárius, mint Fellini 8 és ½-je (ez konkrétan elő is kerül a film során a DVD - polcon keresgélve), és nem is olyan groteszk, mint a Coen testvérek Hollywoodi lidércnyomása.
![](http://kuk.btk.ppke.hu/sites/default/files/imagecache/critic_image_inside/c0f1ed468406633b297df9e32f6dc68d.jpg)
Az sem túl eredeti fogás, hogy a film, melyet a filmben forgatnak, egy az egyben idézi Almodóvar korábbi munkáját (Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén), még akkor is, ha ezek mára már klasszikussá vált jelenetek.
Pedig az alapötlet egyébként jól működne. Mióta a francia újhullám teoretikusai világgá kiáltották a szerzői film fogalmát, egy magára valamit adó rendező nem engedheti ki kezéből az utolsó vágás jogát. Márpedig Mateoval éppen ez történik. Lenát akarja megmenteni pszichopata szeretőjétől, aki egyben a filmben szemünk láttára formálódó film producere is. A producer azonban bosszúból tönkrevágja (szó szerint) Mateo filmjét. Ugye ez így elég „almodóvaros”? A szépséghiba azonban az, hogy ezeket a karaktereket, helyzeteket már mind láttuk korábbi filmjeiben. Olyan érzésem volt, mintha ezt a filmet tényleg nem Almodóvar felügyeletével vágták volna. Mintha valaki összeollózta volna a legjobb jeleneteket a spanyol rendező életművéből. Ezek a jelenetek így egymás mellé rakva viszont nem működnek. Ráadásul - és ez a nagyobb baj - eltűnt a merészség is a rendezőből. A 80-as évek Spanyolországában szókimondó és tabudöntögető filmjeivel tűnt fel. Persze megágyazott sikerének a Franco-uralom utáni kellemes káosz, ami a spanyol kultúrát akkoriban jellemezte. Természetes jelenség, hogy egy művész idővel letisztultabbá válik, klasszikusabb megoldások felé fordul, ez volt tetten érhető a 2000-es évek filmjeiben (Beszélj hozzá!, Rossz nevelés, Volver). én azt gondolom, ezzel nagyban vesztettek varázsukból ezek az alkotások, igaz a Beszélj hozzá! még megtalált egy olyan minőséget - merész és szentimentális egyszerre - , amely irányadó lehetett volna a későbbiekben.
A Megtört ölelések az eddigi legtöbb kompromisszummal dolgozó filmje a spanyol alkotónak. Míg előző műveiben ügyesen egyensúlyozott a szappanoperákra emlékeztető giccs és a mélylélektani dráma között, ezúttal mintha ez az egyensúly eltűnt volna. Több jelenet is túllépte a határt nálam - például amikor a már vak Mateo a képernyőre tapasztja kezeit, hogy így búcsúzzon Lenától, vagy Judit bejelentése Diegonak, hogy Mateo az apja.
Kevesebb a humor is, mely sebezhetővé teszi a szereplőket, és saját magunk elé is görbe tükröt tart. Csak egy ízben nevettem fel: annál a jelenetnél, mikor Mateo és fiatal segítője, Diego egy vámpírhorror forgatókönyvén ötletelnek.
![](http://kuk.btk.ppke.hu/sites/default/files/imagecache/critic_image_inside/4aea2e02ce8ede09e4ba0aebc7c336d6.jpg)
De van olyan a spanyol rendező eszköztárából, amely sokadszorra is jól működik. A színekkel való szándékos játék például néha egészen előtérbe kerül: Mateo és Lena szenvedélyes szeretkezése után szinte azonnal Lena és szörnyeteg szeretője hálószobájába kerülünk. Az előbbiben csak a két test bőrszíne dominál, az utóbbiban egy hófehér lepedőt láthatunk, mely alatt csak sejthetjük a testeket.
Az talán a fentiekből nem derült ki egyértelműen, de nagy kedvelője vagyok a napokban 60. életévét betöltő rendező munkásságának. A nagy átlaghoz képest ez még így is a közepesnél jobb alkotás, de a Megtört ölelések szerintem alapos mellényúlás, ezúttal jobb lett volna egy másik ötletet kidolgozni. A film és elkészítése iránti szeretet, illetve a készítők közötti kémia felcsillantása nem elég az üdvösséghez. A pofátlan humor és a giccsmentes szenvedélyábrázolás oda, maradt egy langyos melodráma. úgy gondolom, a homofóbia és az előítéletek ellen küzdő Almodóvarra nagyobb szükség lenne.
értékelés: 5/10
Megtört ölelések
(Los abrazos rotos)
színes feliratos spanyol dráma, 128 perc, 2009
rendező: Pedro Almodóvar
forgatókönyvíró: Pedro Almodóvar
zeneszerző: Alberto Iglesias
operatőr: Rodrigo Prieto
producer: Esther García
executive producer: Agustín Almodóvar
vágó: José Salcedo
szereplő(k):
Penélope Cruz (Lena)
Lluís Homar (Mateo Blanco)
Blanca Portillo (Judit García)
José Luis Gómez (Ernesto Martel)
Rubén Ochandiano (Ray X)
Marta Aledo (Maribel)
Agustín Almodóvar
Enrique Aparicio
Blogajánló
Rovatok
Keresés
Facebook-hozzászólások